publikacje zakładu nt. islamu w Europie
Książki
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artykuły w książkach
2020
- Agata S. NALBORCZYK, Poland [w:] O. Scharbrodt, S. Akgönül, A. Alibašić, J. S. Nielsen, E. Račiūs (red.), Yearbook of Muslims in Europe 11, Brill, Leiden 2020, s. 516-524.
- Agata S. NALBORCZYK, Salomea Regina Pilsztynowa [w:] D. Thomas, J.A. Chesworth (red.), Christian-Muslim Relations. A Bibliographical History, Volume 14: Central and Eastern Europe (1700-1800), Brill, Leiden 2020, s. 488-504.
2019
- Agata S. NALBORCZYK, Poland [w:] O. Scharbrodt, S. Akgönül, A. Alibašić, J. S. Nielsen, E. Račiūs (red.), Yearbook of Muslims in Europe 10, Brill, Leiden 2019, s. 511-529.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam and Muslims in Poland [w:] S. Ramos de Andrade, R. Siuda-Ambroziak, E. Stachowska (red.), Brazil-Poland. Focus on Religion, Editora Dialogos, UEM, Uniwersytet Warszawski, Maringá-Warsaw 2019, s. 41-56.
- Konrad ZASZTOWT, Turkey's Eurasian Policy Shift: Towards Strategic Sovereignty or Client State? [w:] B. Surmacz, TM. Stępniewski (red.), NATO - Eastern Flank: Security Issues in the Baltics, Ukraine and Turkey, Instytut Europy Środkowej, Lublin-Riga-Warsaw 2019, s. 65-90.
2018
- Agata S. NALBORCZYK, Between Old Traditions and New Diversities: Islamic Religious Education in Poland(with Konrad Pędziwiatr) [w:] J. Berglund (red.), European Perspectives on Islamic Education and Public Schooling, Equinox, Sheffield 2018, s. 136-156.
- Agata S. NALBORCZYK, Poland [w:] O. Scharbrodt, S. Akgönül, A. Alibašić, J. S. Nielsen, E. Račiūs (red.), Yearbook of Muslims in Europe 9, Brill, Leiden 2018, s. 520-535.
- Agata S. NALBORCZYK, Status prawny Tatarów jako polskiej mniejszości religijnej i etnicznej w XXI w. [w:] A. Konopacki (red.), Tatarzy w Niepodległej. Tatarskie drogi do niepodległości, Oddział Podlaski ZTRP, Białystok 2018, s. 301-322.
- Konrad ZASZTOWT, Geopolitical imagination of Ismail bey Gasprinski (Gaspıralı) [w:] Д. Қ. Қыдырәлі (red.), «Ұлы Дала» III-ші халықаралық гуманитарлық ғылымдар форумының материалдары. Papers Presented to the III Forum of Social Sciences “The Great Steppe”. Материалы III Форума Гуманитарных Наук «Великая Степь», vol. 2 , Халықаралық Түркі Академиясы International Turkic Academy Международная Тюркская Академия, Astana 2018, s. 610-619.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam in Mittel- und Osteuropa: Geschichte und Gegenwart: Polen, Litauen, Weißrussland, Lettland, Estland [w:] M. Polak, T. Kowalczyk, P. Slouk (red.), „Pastoraltheologische Hefte” 11, PosT Netzwerk, Gniezno-Wien 2018, s. 23-43.
- Agata S. NALBORCZYK, Poland [w:] E. Račius, A. Zhelyazkova (red.), Islamic Leadership in the European Lands of the Former Ottoman and Russian Empires. Legacy, Challenges and Change , Brill, Leiden 2018, s. 46-63.
2017
- Agata S. NALBORCZYK, Community Life: Cultural Memory and the Construction of a Contemporary Muslim Tatar Identity in Poland, [w:] C. Raudvere (red.), Contested Memories and the Demands of the Past. History Cultures in the Modern Muslim World, Palgrave Macmillan, Basingstoke-New York 2017, s. 149-177.
- Konrad ZASZTOWT, Instytucje religijne muzułmanów Ukrainy przed i po aneksji Krymu przez Federację Rosyjską w 2014 roku [w:] I. Kończak, M. Lewicka, A.S. Nalborczyk (red.), The world of islam. Politics and society / Świat islamu. Polityka i społeczeństwo, vol. 1 Politics / t. 1 Polityka, Wyd. UMK, Toruń 2017, s. 65-80.
- Agata S. NALBORCZYK, Tożsamość religijna Tatarów polskich z punktu widzenia teorii religioznawczych [w:] A. Konopacki (red.), Tożsamość a religia Tatarów Wielkiego Księstwa Litewskiego, Oddział Podlaski ZTRP, Białystok 2017, s. 17-32.
2016
- Agata S. NALBORCZYK, Poland [w:] O. Scharbrodt, S. Akgönül, A. Alibašić, J. S. Nielsen, E. Račiūs (red.), Yearbook of Muslims in Europe 8, Brill, Leiden 2016, s. 531-548.
- Agata S. NALBORCZYK, A century of the official legal status of Islam in Austria: Between the Law on Islam of 1912 and the Law on Islam of 2015 [w:] R. Mason (red.), Muslim Minority-State Relations. Violence, Integration, and Policy, Palgrave Macmillan, Basingstoke-New York 2016, s. 61-82.
- Agata S. NALBORCZYK, Relations between the State and Islam in Finland and Poland [w:] R. Mason (red.), Muslim Minority-State Relations. Violence, Integration, and Policy, Palgrave Macmillan, Basingstoke-New York 2016, s. 83-105
- Agata S. NALBORCZYK, Egzegeza koraniczna z perspektywy kobiecej - sposób na muzułmański feminizm? [w:] M. Krajewska, J. Kulwicka-Kamińska, A. Szulc (red.), Księgi święte wyznawców judaizmu i islamu. Historia - Socjologia - Sztuka, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2016, s. 121-141.
- Agata S. NALBORCZYK, Poland [w:] I. Svanberg, D. Westerlund (red.), Muslim Tatar Minorities in the Baltic Sea Region, Brill, Leiden 2016, s. 46-63.
- Agata S. NALBORCZYK, Miejsca (domeny) pamięci w teorii pamięci kulturowej a badania nad Tatarami [w:] A. Konopacki (red.), Miejsca wspólnej pamięci Tatarów Wielkiego Księstwa Litewskiego, Oddział Podlaski ZTRP, Białystok 2016, s. 81-99.
- Agata S. NALBORCZYK, Polskie Tatarki - liderki lokalnych społeczności muzułmańskich [w:] M. Nagielski, G. Rostkowski (red.), Świat historyka. Studia ofiarowane prof. Janowi Tyszkiewiczowi, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk 2016, s. 269-288.
2015
- Agata S. NALBORCZYK, To raise good Muslims and good citizens. The goals of religious and cultural education for Polish Tatars in the 20th century [w:] E. Aslan, M. Hermansen (red.), Islam and Citizenship Education, Springer VS, Wiesbaden 2015, s. 241-258.
- Agata S. NALBORCZYK, Poland [w:] O. Scharbrodt, S. Akgönül, A. Alibašić, J. S. Nielsen, E. Račiūs (red.), Yearbook of Muslims in Europe 7, Brill, Leiden 2015, s. 450-464.
- Marta WIDY-BEHIESSE, Nowe formy religijności wśród zachodnio-europejskich muzułmanów [w:] M. Widy-Behiesse, K. Zasztowt (red.), Islam w Europie. Nowe kierunki badań, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2015, s. 283-294.
- Agata S. NALBORCZYK, Organizacja życia religijnego muzułmanów w Finlandii a historia obecności islamu w tym państwie [w:] M. Widy-Behiesse, K. Zasztowt (red.), Islam w Europie. Nowe kierunki badań, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2015, s. 213-226.
- Konrad ZASZTOWT, Badania problematyki krymskotatarskiej w niepodległej Ukrainie (1991-2015) [w:] M. Widy-Behiesse, K. Zasztowt (red.), Islam w Europie. Nowe kierunki badań, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2015, s. .
- Marta WIDY-BEHIESSE, Złożone tożsamości muzułmanów zachodnio- europejskich [w:] A. Bareja-Starzyńska, M. M. Dziekan (red.), Orient w poszukiwaniu tożsamości, PTO i Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2015, s. 226-237.
- Agata S. NALBORCZYK, Badania nad Tatarami w perspektywie religioznawczej [w:] A. Konopacki (red.), Tatarszczyzna w badaniach. Konteksty interdyscyplinarne, Związek Tatarów RP, Białystok 2015, s. 81-99.
- Agata S. NALBORCZYK, Ubój rytualny w Polsce - zagadnienia religijne, obecny stan prawny i jego historia [w:] M. Woźniak, D. Ściślewska (red.), Badania nad światem islamu. Dzieje, dzień dzisiejszy, perspektywy, KBWiPN UŁ, łódź 2015, s. 358-375.
2014
- Agata S. NALBORCZYK, Monika RYSZEWSKA, Islamic organizations in Poland: from monopoly to pluralism [w:] K. Rosenow-Williams, M. Kortmann (red.), Islamic organizations in Europe and the USA. A multidisciplinary perspective, Palgrave Macmillan, Basingstoke-New York 2013, s. 13-36.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Poland [w:] J. S. Nielsen, S. Akgönül, A. Alibašić, E. Račiūs (red.), Yearbook of Muslims in Europe 6, Brill, Leiden 2014, s. 472-486.
- Agata S. NALBORCZYK, "Nie lękajcie się" - postawa chrześcijan wobec muzułmanów według Jana Pawła II [w:] Oblicza dialogu, Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie, Kraków 2014, s. 109-123.
- Agata S. NALBORCZYK, Introduction [w:] Annotated Legal Documents on Islam in Europe: Poland, compiled and annotated by Paweł Borecki, Brill, Leiden 2014, s. ix-xiv.
- Konrad ZASZTOWT, Armenia: Butter Wouldn’t Melt [w:] E. Kaca (red.), Learning from Past Experiences: Ways to Improve EU Aid on Reforms in the Eastern Partnership, PISM, Warszawa 2014, s. 37-40.
2013
- Agata S. NALBORCZYK, Monika RYSZEWSKA, Islamic organizations in Poland: from monopoly to pluralism [w:] K. Rosenow-Williams, M. Kortmann (red.), Islamic organizations in Europe and the USA. A multidisciplinary perspective, Palgrave Macmillan, Basingstoke-New York 2013, s. 13-36.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Poland [w:] J. S. Nielsen, S. Akgönül, A. Alibašić, E. Račiūs (red.), Yearbook of Muslims in Europe 5, Brill, Leiden 2013, s. 501-515.
- Agata S. NALBORCZYK, The political participation of Polish Muslim Tatars - the result of or the reason for integration? From Teutonic wars to the Danish cartoons affair [w:] J.S. Nielsen (red.), Muslim Political Participation in Europe, Edinburgh University Press, Edinburgh 2013, s. 239-254.
2012
- Agata S. NALBORCZYK, Jednakowe słowo dla nas i dla was - następstwa wyjątkowego gestu muzułmanów wobec chrześcijan w dialogu chrześcijańsko-muzułmańskim [w:] M. T. Kozubek, T. Czakański, W.J. Sztyk (red.), Chrześcijanie i muzułmanie razem dla pokoju, Szkoła Seraficka (Seria Nowa) t. 11, Wydawnictwo Prowincja Wniebowzięcia NMP OFM, Katowice-Panewniki 2012, s. 165-180.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Poland [w:] J. S. Nielsen, S. Akgönül, A. Alibašić, E. Račiūs (red.), Yearbook of Muslims in Europe 4, Brill, Leiden 2012, s. 455-468.
- Marta WIDY-BEHIESSE, Islam i muzułmanie w laickiej Francji [w:] M. Widy-Behiesse (red.), Islam w Europie: bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2012, s. 245-253.
- Agata S. NALBORCZYK, Budowa meczetów w Polsce - historia, liczba i rozmieszczenie, obecny stan prawny oraz protest przeciw budowie meczetu w Warszawie [w:] M. Widy-Behiesse (red.), Islam w Europie: bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2012, s. 39-61.
- Magdalena DANIŁOWICZ, Włoscy konwertyci - nowi muzułmanie [w:] M. Widy-Behiesse (red.), Islam w Europie: bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2012, s. 279-290.
- Ewelina JUSZCZAK, Polityka imigracyjna Unii Europejskiej a państwa muzułmańskie [w:] M. Widy-Behiesse (red.), Islam w Europie: bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2012, s. 207-217.
- Marta WIDY-BEHIESSE, Rozwój marketingu wielokulturowego skierowanego do europejskich muzułmanów (na przykładzie Francji) [w:] K. Pachniak, E. Machut-Mendecka (red.), Świat arabski. Kultura i polityka, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2012, s. 325-333.
- Konrad ZASZTOWT (z Igorem Lyubashenko), NATO-Ukraine Partnership [w:] NATO's Future Partnerships, PISM-CENAA, Bratislava 2012, s. 37-46.
- Konrad ZASZTOWT, The Turkey-South Caucasus Relationship and Its Importance to the EU [w:] Turkey and Europe. Challenges and Opportunities, Polish Institute of International Affairs, Warszawa 2012, s. 169-193.
2011
- Agata S. NALBORCZYK, Islamic religious education in Poland – curricula and textbooks [w:] E. Aslan (red.), Islamic textbooks and curricula in Europe, Peter Lang, Frankfurt 2011, s. 181-196.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Poland [w:] J. S. Nielsen, S. Akgönül, A. Alibašić, H. Goddard, B. Maréchal (red.), Yearbook of Muslims in Europe 3, Brill, Leiden 2011, s. 433-445.
- Agata S. NALBORCZYK, Birmingham - od centrum przemysłowego do miasta wielu religii [w:] B. Jałowiecki, E. Sekuła (red.), Metropolie mniejszości. Mniejszości w metropoliach, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2011, s. 137-157.
- Agata S. NALBORCZYK, Mosques in Poland. Past and present [w:] K. Górak-Sosnowska (red.), Muslims in Eastern Europe. Widening the European discourse on Islam, University of Warsaw, Warsaw 2011, s. 183-193.
- Konrad ZASZTOWT, Region czarnomorsko-kaspijski w polityce Turcji i Rosji: współpraca czy rywalizacja? [w:] B. Bojarczyk, T. Kapuśniak (red.), Obszar czarnomorsko-kaspijski w stosunkach międzynarodowych, Wyd.UMCS, Lublin 2011, s. 113-125.
- Konrad ZASZTOWT, Relacje Turcji z Kaukazem Południowym i ich znaczenie dla Unii Europejskiej [w:] A. Szymański (red.), Turcja i Europa. Wyzwania i szanse, PISM, Warszawa 2011, s. 175-200.
- Agata S. NALBORCZYK, Orient w oczach Sarmatów [w:] Historia Arabów. 14 wieków cywilizacji, jakiej nie znamy, Pomocnik historyczny „Polityki”, t. 11, 2011, s. 82-83.
- Agata S. NALBORCZYK, Szlaki migracji [w:] Historia Arabów. 14 wieków cywilizacji, jakiej nie znamy, Pomocnik historyczny „Polityki”, t. 11, 2011, s. 118-121.
2010
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Poland [w:] J. S. Nielsen, S. Akgönül, A. Alibašić, B. Maréchal, Ch. Moe (red.), Yearbook of Muslims in Europe, Brill, Leiden 2010, t. 2, s. 267-275.
2009
- Agata S. NALBORCZYK, Muslim Women in Poland and Lithuania. Tatar tradition, religious practice, hijab and marriage [w:] E. Adamiak, M. Chrząstowska, Ch. Methuen, S. Sobkowiak (red.), Gender and Religion in Central and Eastern Europe, Faculty of Theology Adam Mickiewicz University, Poznań 2009, s. 58-69.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Poland [w:] J. S. Nielsen, S. Akgönül, A. Alibašić, B. Maréchal, Ch. Moe (red.), Yearbook of Muslims in Europe, Brill, Leiden 2009, t. 1, s. 267-275.
- Agata S. NALBORCZYK, Der Islam in Polen. Sechshunderjährige Tradition und Gegenwart [w:] A. Kałuża, J. Wierczimok (red.), Jahrbuch Polen 2009. Religionen, Harrasowitz, Wiesbaden 2009, s. 104-113.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Teologowie chrześcijańscy i muzułmańscy w dialogu międzyreligijnym. Wybrane inicjatywy [w:] K.M. Rottenberg (red.), Miniatury ekumeniczne, Oficyna Wyd.-Poligraf. ADAM, Warszawa 2009, s. 308-316.
2008
- Agata S. NALBORCZYK, Szkolnictwo muzułmańskie i wakfy na terenie Bośni i Hercegowiny pod panowaniem Austro-Węgier (1878-1918). Funkcjonowanie islamu w państwie niemuzułmańskim na przełomie XIX i XX w.[w:] J. Sierakowska-Dyndo, S. Surdykowska (red.), Posłuchaj fletu trzcinowego, Wyd. UW, Warszawa 2008, s. 179-191.
- Agata S. NALBORCZYK, Czy istnieje strój kobiety muzułmańskiej?[w:] J. Jurewicz, J. Rogala (red.), Szata oddaje ludzkie obyczaje, czyli o strojach ludów Azji i Afryki, Wydz. Orientalistyczny UW, Warszawa 2008, s. 61-71.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, List 138 uczonych muzułmańskich do duchowych przywódców chrześcijańskich "Jednakowe słowo dla nas i dla was". Nowy etap w kontaktach chrześcijańsko-muzułmańskich? [w:] J. Stranz (red.), Dialog w żywiole wyobraźni, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 2008, s. 258-278.
- Konrad ZASZTOWT, Stosunki Turcji z krajami Wspólnoty Niepodległych Państw [w:] A. Legucka, K. Malak (red.), Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa na obszarze Wspólnoty Niepodległych Państw, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa 2008, s. 86-96.
- Konrad ZASZTOWT, Stosunki Republiki Turcji z państwami Kaukazu Południowego [w:] K. Iwańczuk, T. Kapuśniak (red.), Region Kaukazu w stosunkach międzynarodowych, Wyd. UMCS, Lublin 2008, s. 343-356.
2007
- Agata S. NALBORCZYK, What space does the state give to minority religious groups? The case of Islam in Europe [w:] J. De la Haye, M. Roekaerts (red.), In transit. Nurtring democratic transition through civil society, Pax Christi Int., Brussels 2007, s. 29-49.
- Agata S. NALBRCZYK, Zakład Islamu Europejskiego [w:] M. Popko (red.), 75 lat Instytutu Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego, Wyd. UW, Warszawa 2007, s. 83-88.
- Agata S. NALBORCZYK, Muslim minorities - a challenge for the European system of relations between the state and religion? [w:] W. Janicki (red.), European multiculturalism as a challenge - policies, successes and failures, Maria Curie-Sklodowska University/Polish Geographical Society, Lublin 2007, s. 137-153.
2006
- Anna PARZYMIES, Professor Tadeusz Majda and his research, teaching and organisational achievements [w:] A. Parzymies (red.), Studies in Oriental Art and Culture in Honour of Professor Tadeusz Majda, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2006, s.11-14.
- Agata S. NALBORCZYK, Adam WĄS, Islam jako religia i w dialogu z chrześcijaństwem [w:] S. B. Brzuszek, Z. M. Styś (red.), Dialog chrześcijan z wyznawcami innych religii w duchu św. Franciszka z Asyżu, FCdEW i AP, Warszawa-Rzym 2006, s. 139-159.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam in Poland. 600 Years of Muslim Presence [w:] M. Moravčíková, M. Lojda red.), Islam in Europe. Religious Freedom and its Aspects, Ústav pre vztahy státu a cirkví/Centrum pre európsku politiku, Bratislava 2005, s. 248-256.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam v Polsku - 600 rokov moslimskej prítomnosti [w:] M. Moravčíková, M. Lojda (red), Islam in Europe. Religious Freedom and its Aspects, Ústav pre vztahy státu a cirkví/Centrum pre európsku politiku, Bratislava 2005, s. 60-67.
2005
- Muzułmanie w Europie, praca zbiorowa pod red. Anny PARZYMIES, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2005, ISBN 83-89899-08-6, 596 s.
Muzułmanie na Bałkanach
- Anna PARZYMIES, Muzułmanie w Grecji, s. 35-52.
- Anna PARZYMIES, Muzułmanie w Bułgarii, s. 53-70.
- Anna PARZYMIES, Muzułmanie w Jugosławii, s. 71-99.
- Anna PARZYMIES, Muzułmanie w Serbii i Czarnogórze, s. 101-132.
- Anna PARZYMIES, Muzułmanie w Macedonii, s. 133-145.
- Anna PARZYMIES, Muzułmanie w Bośni i Hercegowinie, s. 147-171.
Muzułmanie w Europie Środkowo-Wschodniej
- Agata S. NALBORCZYK, Status prawny muzułmanów w Polsce i jego wpływ na organizację ich życia religijnego, s. 229-239.
- Michał ŁABENDA, Muzułmanie w Rosji i europejskiej części byłego ZSRR, s. 241-272.
- Agata S. NALBORCZYK, Muzułmanie w Austrii: od wojen z Turcją po lekcje islamu w szkole, s. 281-316.
Muzułmanie w Europie Zachodniej
- Agata S. NALBORCZYK, Muzułmanie w Niemczech - wielka społeczność religijna nieuznana przez państwo, s. 325-359.
- Agata S. NALBORCZYK, Anna SIEKLUCKA, Muzułmanie w Wielkiej Brytanii - jedna czy wiele społeczności muzułmańskich?, s. 361-403.
- Ewelina JUSZCZAK, Muzułmanie w Belgii, s. 405-421.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam w Europie - historia i współczesność [w:] S. B. Brzuszek, A. Skowron-Nalborczyk, Z. M. Styś (red.), Od krucjat ku spotkaniu z muzułmanami w duchu św. Franciszka z Asyżu, FCdEW i AP, Warszawa-Rzym 2005, s. 171-190.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam w Polsce [w:] S. B. Brzuszek, A. Skowron-Nalborczyk, Z. M. Styś (red.), Od krucjat ku spotkaniu z muzułmanami w duchu św. Franciszka z Asyżu, FCdEW i AP, Warszawa-Rzym 2005, s. 191-215.
- Agata S. NALBORCZYK, Wizerunek Europejczyków w świecie arabsko-muzułmańskim [w:] Janusz Krzywicki, Agata S. Nalborczyk, Ewa Pałasz-Rutkowska, Małgorzata Religa, Danuta Stasik, Wizerunek Europejczyków i kultury Zachodu w Azji i Afryce, Wyd. Trio, Warszawa 2005, s. 181-210.
2003
- Anna PARZYMIES, Agata S. NALBORCZYK, Muzułmanie w Europie [w:] E. Machut-Mendecka (red.), Oblicza współczesnego islamu, Academica, Warszawa 2003, ISBN 83-89281-03-1, s. 22-29.
- Islam a terroryzm, praca zbiorowa pod red. Anny PARZYMIES, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2003, ISBN 83-88938-44-4, 320 s.
- Anna PARZYMIES, U źródeł arabskiego antyamerykanizmu, s. 17-44.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Muzułmanie i chrześcijanie - droga w kierunku dialogu?, s. 143-166.
- Michał ŁABENDA, Hizb-ut-Tahrir, czyli Partia Wyzwolenia, s. 167-193.
- Adam BALCER, Polityczny islam w Bośni oraz jego związki z Bliskim Wschodem i muzułmańskim terroryzmem, s. 201-233.
- Agata S. NALBORCZYK, Obraz islamu i muzułmanów w polskich mediach przed i po 11.09.2001 [w:] Zrozumieć różnorodność. VII Festiwal Nauki, Instytut Orientalistyczny UW, Warszawa 2003, s. 22-29.
- Anna PARZYMIES, Islam na Bałkanach [w:] A. Abbas (red.), Zagadnienia współczesnego islamu, Wyd. UAM, Poznań 2003, ISBN 83-910799-6-1, s. 29-39.
2001
- Agata NALBORCZYK, Sytuacja kobiety w islamie i społeczeństwie muzułmańskim - obraz w polskiej prasie przed 11.09.2001 [w:] D. Chmielowska, B. Grabowska, E. Machut-Mendecka (red), Być kobietą w Oriencie, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2001, ISBN 83-88238-99-X, s. 57-76.
1998
- Anna PARZYMIES, Muzułmanie we Francji [w:] H. Jankowski (red.), Z Mekki do Poznania. Materiały 5. Ogólnopolskiej Konferencji Arabistycznej Poznań 9-10 czerwca 1997, Wydawnictwo UAM, Poznań 1998, ISBN 83-910799-0-2, s. 209-218.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam w Austrii - wprowadzenie [w:] H. Jankowski (red.), Z Mekki do Poznania. Materiały 5. Ogólnopolskiej Konferencji Arabistycznej Poznań 9-10 czerwca 1997, Wydawnictwo UAM, Poznań 1998, ISBN 83-910799-0-2, s. 247-259.
Artykuły w czasopismach
2020
- Agata S. NALBORCZYK, Jak Hagia Sofia stała się zakładnikiem polityki neoosmanizmu, "Więź" 3 (681), 2020, s. 135-146.
2019
- Agata S. NALBORCZYK, Polish Tatar Women as Official Leaders of Muslim Religious Communities and the Sources of their Authority, "Comparative Islamic Studies" 12:1-2, 2016 (publ. 2019), s. 37-54.
- Agata S. NALBORCZYK, The Typology of Imams in the West and Imams in Poland: Past and Present , "Studia Religiologica" 52:1, 2019 , s. 79-94.
- Konrad ZASZTOWT, The Crimean Tatar Muslim Community: Between Annexed Crimea and Mainland Ukraine, "Studia Religiologica", 52:1, 2019 , s. 65-84.
- Agata S. NALBORCZYK, Podręczniki do nauki islamu używane przez Muzułmański Związek Religijny w RP a specyfika muzułmańskiej edukacji religijnej w Polsce - między Polską a światem muzułmańskim, "Forum Pedagogiczne" 9:2/1, 2019, s. 143-155.
2018
- Konrad ZASZTOWT, Turkey and East Central Europe: idealism, pragmatism, misperception or clash of interests?, "Warsaw East European Review" 8, 2018, s. 163-175.
2017
- Agata S. NALBORCZYK, Czy islam potrzebuje reformacji?, "Więź" 4 (670), 2017, s. 174-182.
- Agata S. NALBORCZYK, Polonya’da İslam, "Yeni Türkiye" 97, 2017, ISSN 1300-4174, s. 162-170.
- Agata S. NALBORCZYK, Chrześcijanie i muzułmanie – dialog a modlitwa. Przykład "Journées d’Arras", "Życie Tatarskie" 45 (122), 2017, s. 33-38.
- Agata S. NALBORCZYK, Teologowie chrześcijańscy i muzułmańscy w dialogu międzyreligijnym. Wybrane inicjatywy (razem ze Stanisławem Grodziem), "Życie Tatarskie" 45 (122), 2017, s. 39-48.
- Agata S. NALBORCZYK, Dialog - nie z grzeczności. Muzułmańskie "Jednakowe słowo" po 5 latach, "Życie Tatarskie" 45 (122), 2017, s. 81-91.
2016
- Agata S. NALBORCZYK, Islamic female religious leadership in Poland? Women leaders of local Muslim Tatar religious communities, "Rocznik Orientalistyczny" 69:2, 2016, ISSN 0080-3545, s. 178-186.
- Agata S. NALBORCZYK, Miłosierdzie a islam, "Więź" 3 (665), 2016, s. 166-174.
- Agata S. NALBORCZYK, Finansowanie funkcjonowania islamu z budżetów państwowych a status prawny tej religii w wybranych państwach Unii Europejskiej, "Studia Religiologica - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego" 49:1, 2016, s. 65-84.
- Konrad ZASZTOWT, Małgorzata Zawadzka, Polityka zagraniczna Gruzińskiego Marzenia (2012-2016). Relacje Gruzji z UE, NATO i Rosją w cieniu wewnątrzgruzińskiego konfliktu politycznego, "Nowy Prometeusz" 10, 2016, s. 11-25.
- Agata S. NALBORCZYK, Die rechtliche Lage der Muslime in Polen, "Religionen Unterwegs" 22:2, 2016, s. 19-23.
- Agata S. NALBORCZYK, Piotr Czyżewski, Alfurkan tatarski prawdziwy na czterdzieści części rozdzielony. Source edition by Artur Konopacki. MKJdruk: Białystok 2013, 210 p. ISBN 978-83-937860-0-8, "Journal of Muslims in Europe" 5:1, 2016, s. 133-128.
2015
- Agata S. NALBORCZYK, Der Islam - eine traditionelle polnische Religion? Die muslimische Minderheit in Polen, "Ost-West. Europäische Perspektiven" 4, 2015, s. 263-269.
- Konrad ZASZTOWT, The Gordian Knot: Crimean Tatar-Russian Relations after the Annexation of Crimea, "Nowy Prometeusz" 7, 2015, s. 23-40.
- Agata S. NALBORCZYK, Syria gaśnie. Jak do tego doszło?, "Więź" 4 (662), 2015, s. 26-35.
- Agata S. NALBORCZYK, Funkcjonowanie islamu w państwie niemuzułmańskim na przełomie XIX i XX w. Szkolnictwo muzułmańskie i wakfy na terenie Bośni i Hercegowiny pod panowaniem Austro-Węgier (1878-1918), "Życie Tatarskie" 42 (119), 2015, s. 3-17.
- Agata S. NALBORCZYK, Mavani. H. Religious Authority and Political Thought in Twelver Shi’ism: From Ali to Post-Khomeini. London and New York: Routledge, 2013, "Journal of International and Global Studies" 7:1, 2015, s. 168-170.
2014
- Marta WIDY-BEHISESSE, Współczesna kultura arabsko-muzułmańska w Europie - wybrane aspekty, "Przegląd Europejski" 33:3, 2014, s. 87-103.
- Agata S. NALBORCZYK, Muzułmanie przeciw ISIS, "Więź" 4 (658), 2014, s. 19-26.
- Agata S. NALBORCZYK, Dżihad genderowy, "Więź" 1 (655), 2014, s. 92-99.
2013
- Agata S. NALBORCZYK, Dialog - nie z grzeczności. Muzułmańskie "Jednakowe słowo" po 5 latach, "Więź" 1 (651), 2013, s. 129-137.
- Konrad ZASZTOWT, Polityka zagraniczna koalicji Gruzińskie Marzenie: kontynuacja czy zmiana priorytetów?, "Sprawy Międzynarodowe" 1, 2013, s. 51-62.
- Konrad ZASZTOWT, Przemysław Adamczewski, "Górski Karabach w polityce niepodległego Azerbejdżanu" (recenzja), "Rocznik Orientalistyczny" 66:4, 2013, s. 139-143.
- Konrad ZASZTOWT, Suleyman Elik, "Iran-Turkey Relations, 1979-2011: Conceptualising the Dynamics of Politics, Religion and Security in Middle-Power States" (recenzja), "Rocznik Orientalistyczny" 66:4, 2013, s. 118-122.
2012
- Agata S. NALBORCZYK, Nermin Abadan-Unat , Turks in Europe: From Guest Worker to Transnational Citizen, with a foreword by Stephen Castles , trans. Caterine Campion , Berghahn Books: New York and Oxford, 2011; 318 pp.: ISBN 9781845454258, "International Sociology (Review of Books)" 27:5, 2012, s. 649-652.
- Agata S. NALBORCZYK, "Jednakowe słowo dla nas i dla was." Następstwa wyjątkowego gestu muzułmanów wobec chrześcijan w dialogu chrześcijańsko-muzułmańskim, "Szkoła Seraficka. Seria nowa" 11, 2012, s. 117-129.
- Agata S. NALBORCZYK, Życie religijne Tatarów na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego w XVI-XIX w. [Religious life of Tatars in the lands of the Grand Duchy of Lithuania in the 16th-19th centuries] By Artur Konopacki. Warszawa: Wyd. UW, 2010. Pp.253. ISBN 978-83-235-0762-8, "Journal of Muslims in Europe" 1:1, 2012, s. 122-123.
- Konrad ZASZTOWT, Szanghajska Organizacja Współpracy i polityka Chin w Azji Środkowej, "Nowy Prometeusz" 3, 2012, s. 43-52.
2011
- Agata S. NALBORCZYK, Paweł BORECKI, Relations between Islam and the state in Poland: the legal position of Polish Muslims , "Islam and Christian-Muslim Relations " 22:3, 2011, s. 343-359.
- Agata S. NALBORCZYK, Польские татары: откуда и куда? , "Весь Мир" 5(33), 2011, s. 3.
- Agata S. NALBORCZYK, Muslime in Polen, "Religion & Gesellschaft in Ost und West" 9/2011 (39), s. 12-15.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Kręte ścieżki (do) dialogu, "Tygodnik Powszechny" 49 (3256), 4.12.2011, s. 21.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam, jakiego nie znamy, "Tygodnik Powszechny" 16 (3233), 17.04.2011, s. 17.
2010
- Agata S. NALBORCZYK, The outline of the legal situation of Muslims in Poland, "Rocznik Orientalistyczny" 63:2, 2010, s. 5-15.
- Marta WIDY-BEHIESSE, La minorité musulmane en Suisse. Vie quotidienne, identité et intégration, "Rocznik Orientalistyczny" 63:2, 2010, s. 16-22.
- Agata S. NALBORCZYK, Tariq Ramadan - europejski intelektualista muzułmański w debacie publicznej, "NOMOS. Kwartalnik Religioznawczy" 69-70, 2010, s. 85-101.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam w Europie Wschodniej - historia i dzień dzisiejszy. Polska, Litwa, Białoruś, Łotwa, Estonia, obwód kaliningradzki, "Disputatio" 10, 2010, s. 73-95.
- Marta WIDY-BEHIESSE, Kształtowanie tożsamości muzułmańskiej w krajach francuskojęzycznej Europy, "Stosunki Międzynarodowe" 63, 1, 2010, s. 43-52.
- Agata S. NALBORCZYK, Kobiety w islamie. Życie religijne i społeczne, "Przegląd Powszechny" 6/2010 (1066), ISSN 0209-1127, s. 57-69.
- Konrad ZASZTOWT, Bartosz CICHOCKI, Paweł ŚWIEŻAK, Koniec świata dyktatorów? Wpływ kryzysu gospodarczego na model polityczny państwa wschodnioeuropejskiego, "Bezpieczeństwo Narodowe" 14-16, 2010, ISSN 1896-4923, s. 95-110.
- Agata S. NALBORCZYK, Kontynuacja czy zerwanie? Benedykt XVI wobec islamu, "WIĘŹ" 4/2010 (618), ISSN 0511-9405, s. 68-75.
- Konrad ZASZTOWT, Polityka Chin w regionie Azji Środkowej, "Bezpieczeństwo Narodowe" 13, 2010, ISSN 1896-4923, s. 66-72.
2009
- Marta WIDY-BEHIESSE, Muzułmanie w Unii Europejskiej. Więzy etniczne, religijne i kulturowe a globalizacja, "Kultura - Historia - Globalizacja", 5, 2009.
- Konrad ZASZTOWT, Rywalizacja Rosji i NATO w Azji Środkowej, "Bezpieczeństwo Narodowe" 11, 2009, ISSN 1896-4923, s. 127-139.
- Konrad ZASZTOWT, Konsekwencje zbliżenia Turcji i Armenii po podpisaniu protokołów 10 października 2009 roku w Zurychu, "Studia i Komentarze Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej" 9, 2009, ISSN 1689-5762.
2008
- Agata S. NALBORCZYK, The perception among Muslim minorities of host European countries: influence of legal status and citizenship, "Global Change, Peace & Security" 20:1, 2008, ISSN 1478-1158, s. 59-69.
- Konrad ZASZTOWT, Zmiany w polityce regionalnej Turcji, Armenii i Azerbejdżanu po konflikcie zbrojnym w Gruzji w sierpniu 2008 roku, "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej" 6, 2008, ISSN 1732-1395, s. 113-120.
- Konrad ZASZTOWT, Aspekt energetyczny polityki zagranicznej Azerbejdżanu wobec państw regionu Kaukazu Południowego i Morza Kaspijskiego, "Bezpieczeństwo Narodowe" 7-8, 2008, ISSN 1896-4923, s. 265-280.
- Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, Jednakowe słowo dla nas i dla was. List 138 uczonych i zwierzchników muzułmańskich do przywódców chrześcijaństwa [A common word for us and you], "WIĘŹ"1/2008 (591), ISSN 0511-9405, s. 31-34.
- Jednakowe słowo dla nas i dla was [A common word for us and you], tłumaczenie na język polski: Agata S. NALBORCZYK, Stanisław GRODŹ, "WIĘŹ" 1/2008 (591), ISSN 0511-9405, s. 35-54.
2007
- Agata S. NALBORCZYK, Islam jako polska religia? O mniejszości muzułmańskiej w Polsce, "WIĘŹ"6/2007 (584), ISSN 0511-9405, s. 113-120.
2006
- Agata S. NALBORCZYK, Islam in Poland. The Past and the Present, "ISLAMOCHRISTIANA" 32, 2006, ISSN 0392-7288, s. 225-238.
- Agata S. NALBORCZYK, Kilka uwag o ignorancji, "TEOFIL. Pismo Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów 24, 2006, ISSN 1506-8714, s. 49-53.
- Agata S. NALBORCZYK, Czy reforma islamu wyjdzie z Europy?, "WIĘŹ" 3/2006 (569), ISSN 0511-9405, s. 113-120.
- Konrad ZASZTOWT, Między Rosją, Ukrainą i własną tradycją. Tatarzy na Krymie, "WIĘŹ" 2/2006 (568), ISSN 0511-9405, s. 94-98.
2005
- Agata S. NALBORCZYK, Instytucjonalizacja islamu w państwie niemuzułmańskim: przypadek Austro-Węgier i Austrii, "Sprawy narodowościowe. Seria nowa." nr 26, 2005, ISSN 1230-1698, s. 201-209.
- Agata S. NALBORCZYK, Hidżab, honor i edukacja. Kobiety muzułmańskie w Europie, "WIĘŹ" 3/2005 (577), ISSN 0511-9405, s. 112-119.
- Agata S. NALBORCZYK, Muzułmanie w Europie - imigranci i autochtoni, "Wiadomości KAI" 4 (670), ISSN 1230-8641, 30.01.2005, s. 18-20.
2004
- Agata S. NALBORCZYK, Obraz Europejczyka w świecie arabsko-muzułmańskim a wojny krzyżowe. Przeszłość, która ożywa we współczesnej propagandzie [w:] Tacy sami a jednak inni. VIII Festiwal Nauki, Instytut Orientalistyczny UW, Warszawa 2004, s. 17-25.
- Agata S. NALBORCZYK, The Image of Islam and Muslims in the Polish Mass Media before and after 11 September 2001, "TRANS" 15/2004, ISSN 1560-182X.
- Agata S. NALBORCZYK, Islam - potrzeba serca?, "CHARAKTERY"32/2004, ISSN 1427-695X, s. 89-97.
- Agata S. NALBORCZYK, Życzliwość za szacunek. Europejczyk w oczach arabskich muzułmanów, "WIĘŹ" 3/2004 (545), ISSN 0511-9405, s. 89-97.
2003
- Anna PARZYMIES, O integracji ludności muzułmańskiej w Europie, "Studia Bobolanum", 2/2003, ISSN1642-5650, s. 135-143.
- Agata S. NALBORCZYK, Status prawny mniejszości muzułmańskich w wybranych państwach europejskich, "Sprawy narodowościowe. Seria nowa." nr 22, 2003, ISSN 1230-1698, s. 141-152
- Agata S. NALBORCZYK, Europa z chustą na głowie (tyt. oryg. Islam w Europie - zagrożenie czy wyzwanie?), "WIĘŹ"3/2003 (533), ISSN 0511-9405, s. 89-97.
- Agata S. NALBORCZYK (ze Stanisławem Grodziem), Islam i chrześcijaństwo. Historia, dialog, współczesność, "Collectanea Theologica" 1/2003, ISSN 0585-5594, s. 184-197.
2002
- Agata S. NALBORCZYK, Islam w Austrii. Stosunki z państwem i kościołami chrześcijańskimi, "Rocznik Tatarów Polskich" nr VII, 2001/2002, s. 73-80.
- Agata S. NALBORCZYK, Polski dziennikarz patrzy na islam, "Tygodnik Powszechny" nr 37, 15.09.2002, ISSN 0041-4808.
- Agata S. NALBORCZYK (razem ze Stanisławem Grodziem), Kontakty chrześcijańsko-muzułmańskie w Polsce, "Tygodnik Powszechny" nr 3, 27.01.2002, ISSN 0041-4808.
2000
- Agata S. NALBORCZYK, Muzułmanie w Austrii, "JEDNOTA. Miesięcznik religijno-społeczny", 8-9/2000 (rocznik XLIV), ISSN 0446-7035, s. 38-41.
- Agata S. NALBORCZYK, Data on Islam and Muslim Minorities in Europe in the Resources of the Department of European Islam, Oriental Institute, Warsaw University, "TRANS" - Internet-Zeitschrift fuer Kulturwissenschaften - Vienna, Austria